Leasing har gennem en årrække været meget brugt i erhvervslivet, men privatleasing vokser nu også eksplosivt. Mens leasing erhvervsmæssigt bruges til både maskiner, redskaber og biler, er det i den private sektor først og fremmest billeasing, der trækker læsset. Leasing er et ret komplekst område, hvor der opereres med i hvert fald otte forskellige leasingformer. Mest almindelig er privatleasing, og det ser vi lidt nærmere på i denne artikel.
Hvad er privat bil-leasing
Leasing er i bund og grund blot et andet ord for leje, om end der er små tekniske forskelle. Hvis du leaser en bil fra et leasingselskab, har du altså blot bilen til låns. Typisk betaler du en særlig startydelse, og derefter lejer du bilen med månedlig betaling af en fast ydelse.
Fordelen ved, at bilen ikke er din, er ret åbenlys. Hvis noget går i stykker, er det ikke dit problem, og bilens værditab behøver du heller ikke bekymre dig om. Ulempen er selvfølgelig, at du ikke ”sparer op” i bilen ved de månedlige afdrag, som i øvrigt heller ikke er fradragsberettigede som almindelige afdragsrenter ville være det.
Mercedes eller BMW?
Det er nok de færreste, der lige kan gå ud og låne flere hundrede tusinde til en ny bil, uanset om lånet optages i banken eller via bilhandlerens finansiering. Som køber kan dine valgmuligheder derfor være meget begrænsede, og det er måske ikke lige en lille ”kone-bil” du har drømt om. Med leasin åbnes mulighederne imidlertid op, for kan du skrabe sammen til førstegangsydelsen, kan du sandsynligvis pludselig få råd til at blive endda særdeles godt kørende. Det er klart, at den månedlige ydelse stiger med bilens værdi, men selv med en middelmådigt rådighedsbeløb kan du sandsynligvis få råd til at køre rundt i en større luksusbil, hvis du prioriterer rigtigt. Klik her, hvis du vil se lidt nærmere på, hvad det for eksempel vil koste at køre rundt i en stor Mercedes.
Leasing er også til små fornuftige biler
Selv om leasing traditionelt har været forbundet med store dyre biler, stormer et nyt segment i øjeblikket frem, nemlig de små fornuftige biler. For blot et par tusinde i udbetaling og et tilsvarende beløb i månedlig ydelse kan man i dag få en helt ny benzinøkonomisk bil uden yderligere forpligtelser eller risici. Det er noget, der tiltaler mange. Det er i øvrigt et segment, som bilproducenter og leasingselskaber for tiden satser meget målrettet på, og den massive reklameaktivitet er naturligvis med til at skubbe tendensen yderligere frem.
Overvej alligevel at købe selv
Selv om en leasingaftale kan være fristende, bør du alligevel overveje, om økonomien kan bære, at du køber selv. Akkurat som med fast ejendom, er det i det lange løb en fordel at være ejer frem for lejer, i hvert fald økonomisk set. Du får fradrag for renterne, og når lånet er betalt ud, har du typisk en restværdi i bilen. Men det kræver en vis robusthed i økonomien. Der skal for eksempel være plads til uventede reparationer med videre.
Køber du selv, kan du med fordel købe en nyere brugt bil. Her slipper du for de voldsomme værditab, som en hel ny bil er udsat for de første par år. Sørger du for at vedligeholde bilen godt, vil den holde værdien bedre. Er du fornuftig, går du efter brændstoføkonomiske modeller. Det er ganske vist en fornøjelse at have mange hestekræfter under motorhjelmen, men det er en dyr fornøjelse. Dels koster brændstoffet, men de grønne afgifter er også betydeligt højere for de store biler, og der er intet, der tyder på, at afgifterne vil blive mindre fremover.