Mange bilister har ingen serviceaftaler

Statistikken viser, at kun 4 % af bilisterne har en serviceaftale på deres bil, og næsten 75 % er slet ikke interesseret i af have nogen serviceaftale. Dette er alarmerende tal, men et eller andet sted forstår man jo bilisterne. Med en serviceaftale opnår bilisten en fast pris over en periode for at få gennemgået og udbedret bilens mangler. De fleste køber serviceaftaler i forbindelse med bilhandlen, idet man så betaler et fast beløb hver måned og får bilen serviceret efter serviceplanen. Dækningsperioden er typisk 2-3 år ad gangen eller indtil bilen har kørt et vist antal km. Naturligvis er der tale om en udgift, men samtidig giver det jo tryghed for bilisten, som ikke vil få øvrige udgifter til serviceeftersyn, da man selv kun skal betale for reelle ulykker foretaget på bilen, som normalt er omfattet af bilens forsikring.

Derfor køber folk ikke serviceaftaler

Mange ønsker selv at være herre over udgifterne og intervallerne til bilens serviceeftersyn, også betaler man prisen, når man kommer så vidt. Det skyldes enten utryghed eller uvidenhed, at de fleste ikke tegner serviceaftaler med bilforhandleren. En anden årsag til problemet kan være uigennemsigtighed i de nuværende serviceaftaler, som varierer for de enkelte bilforhandlere. Hvis man i mange år har kørt Audi og fået foretaget de nødvendige eftersyn i henhold til serviceaftalen med Audi, så kan man have mangeårige erfaringer med, Audi hver gang har klaret alle kontroller og eftersyn i aftalens periode, mens man med en anden bil kommer til eftersyn, hvor man pludselig finder ud af, at ekstraudstyr købt fra ny hos forhandleren sammen med bilen ikke er omfattet af denne serviceaftale. Dette minder om forsikringsselskabernes policer, der heller ikke er helt ens med deres mange vilkår og paragraffer. Der kan være meget stor forskel på serviceaftaler, så inden man skriver under på en aftale, bør man lige læse vilkår og begrænsninger igennem først.

Serviceaftaler kan hjælpe bilisterne

FDM har kendskab til mange serviceaftaler og forskellene på disse, og netop på grund af mange bilforhandleres korte garantiperiode på 2 år på produktfejl bør man tilkøbe en fornuftigserviceaftale, hvor man opnår tryghed og garanti i en længere periode for et mindre beløb hver måned i perioden. Man kan kalde denne aftale for et abonnement, og mange ønsker jo hverken at bruge tid eller energi på at skifte kileremme, olie og filtre, og det kan mange gange blive dyrere i den sidste ende, men mange vælger altså at tage chancen og håbe på det bedste. Service- og reparationsaftaler indgås normalt for en bestemt periode på mellem 2 og 5 år, eller hvis bilen har kørt mere end eks. 40.000 km. Hvis man derfor kender sit årlige kørselsbehov, så vil man nemt kunne beregne, hvornår det kan betale sig at købe disse aftaler. Hvis man binder sig for en længere årrække kan alting jo forekomme med bilen, så dette kan nemt blive bilistens fordel, men hvis værkstedet fra starten af gør sig umage og laver et grundigt eftersyn, så vil værkstedet sandsynligvis ikke have store uventede udgifter på at vedligeholde bilen ved de kommende eftersyn. Man skal naturligvis sørge for, man kan opsige aftalen med kort varsel og eventuelt overdrage aftalen til bilens nye ejer. Man skal også være opmærksom på eventuelle strafgebyrer, såfremt man kommer til service efter at have kørt for mange km i henhold til serviceaftalen.

 

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *