Biler i Danmark skal synes på en autoriseret synshal, når bilen er fire år gammel, hvorefter biler skal synes hvert andet år. Et syn koster omkring 350-600 kr., og det tager ofte kun 30-45 minutter, hvor uddannede mekanikere kontrollerer alle de vigtigste ting på bilen er i orden og virker forsvarligt. Såfremt enkelte småting efterfølgende skal udbedres, så slipper man med en anmærkning på synsattesten, dvs. bilen er betinget godkendt, så man skal snarest få bragt problemet i orden, men man behøves ikke at køre tilbage til synshallen og få foretaget et nyt eftersyn. Det bliver kun nødvendigt med et omsyn, såfremt bilen har alvorlige mangler, som skal bringes i orden pga. sikkerheden for bilen i trafikken. Så hvis der blot mangler at blive skiftet en pære i bilen, så hører dette til bagatellerne, men hvis bilen ikke kan bremse eller styre godt nok, eller hvis den har alvorlige rustproblemer, så skal bilen til et nyt syn, som ofte kun koster 200 kr. Ved et omsyn plejer de nemlig kun at tjekke de alvorlige anmærkninger, mens hele bilen ikke kontrolleres igen. Derfor vælger nogle at køre bilen til syn, før de gør noget ved den, således de præcist bagefter er klar over, hvad der skal foretages af rettelser på bilen, for at den kan gennemføre et syn. Hvis bilen stadig ikke når at blive godkendt i syn inden udløbsdatoen, så skal man aflevere bilens nummerplader, og det er kostbart at få nye nummerplader, hvis det overhovedet kan lade sig gøre.
Bring selv de nemme ting i orden på bilen før et syn
De færreste har hverken tid, viden eller mulighed for at lave de større reparationer på en bil, men alle kan selv håndtere de mindre opgaver, så det kan oftest betale sig at sørge for at bilen er nem for en mekaniker at gøre bilen endelig klar til et syn. Man kan starte med at rengøre og rydde op i bilen både indvendigt og udvendigt, så man bedre kan komme til. Man kan selv kontrollere, om alle lygter virker fint, om bilens bremsere er i orden, bilen ikke har nogen alvorlige stenslag eller revner i forruden, samt om dækkene ikke er nedslidte. Derefter kan man jo køre bilen til et autoværksted, som er specialist i at gøre biler klar til syn. Hvis man er så optimistisk anlagt, at man ikke mener bilen har brug for yderligere tjek, så kan man jo besøge synshallen direkte, hvorefter man får endelig besked, men ellers bør man jo alliere sig med et autoværksted, som kan klargøre bilen tilsyn.
Krav til bilen
Din bil skal opfylde de lovpligtige minimumskrav til sikkerhed og miljø, så derfor skal følgende være i orden på bilen:
- Styretøj og bremser skal være 100 % i orden, og de testes grundigt med flere prøver på et bremseprøvefelt, hvor man kontrollerer for skævbremsning og variation i bremsekraften på hvert hjul. Der må ikke være ratslør i styretøjet.
- Lygterne skal virke og være justeret korrekt, og det gælder både positionslys, nærlys, fjernlys, eventuelt ekstra fjernlysprojektører, eventuelle tågelygter foran og bagpå, baglys, baklys, stoplys og nummerpladebelysning. Både lygteglas samt paraboler skal også være intakte.
- Især forruden skal være uden klistermærker og uden stenslag inden for synsfeltet, og ruden må heller ikke være meget ridset.
- Eventuelt anhængertræk samt stikdåse skal virke 100 %.
- Sprinkler, vinduesviskere samt horn skal være i orden.
- Batteriet skal være fastspændt.
- Motorrummet skal være nogenlunde rent og ryddeligt.
- Undervognen skal være i orden, således alle forbindelser såsom styrekugler, bærekugler, diverse bøsninger og aksler virker perfekt. Der må ikke være slør eller andre defekter, og hjulene skal kunne dreje ubesværet rundt.
- Koblingen skal virke hensigtsmæssigt.
- Udledning af kulilte er vigtig, idet udstødningsgassen ikke må indeholde for mange skadelige gasser.
- Stelnummeret skal være synligt og i orden.
Billede: Justin Chan Photography