Danmark har et varierende klima, og derfor bør bilerne have en undervognsbehandling med rustbeskyttelse, således bilerne er effektivt beskyttet mod rustangreb fra salt og snavs, som især i vinterhalvåret angriber bilerne. Mange køber en ny bil med helgalvaniseret undervogn, så man regner fejlagtigt med, at bilen ikke kan ruste.
Bilforhandlerens rustgaranti
Det er rigtigt, at en galvanisering normalt ikke kan ruste, men i virkeligheden holder galvaniseringen ikke evigt, og bilforhandlere giver normalt 5-10 års rustgaranti mod gennemtæring, men hvis man læser de små bogstaver i rustgarantien, så vil man erfare, at garantien kun dækker gennemtæring af karosseri og undervogn, som altså er den tilstand, hvor stålpladen er gennembrudt indefra. Med andre ord vil en gennemtæring opstået ved et stenslag i bilens lak derfor ikke være dækket af garantien, idet denne skade opstår udefra. Hos visse bilforhandlere er garantien mod gennemtæring begrænset til den lakerede del af bilen, og derfor giver de altså ingen dækning af undervognens vigtige dele. Det er også normalt, at garantien ikke omfatter rustskader på hjulførende dele, som omfatter bærearme, for- og bagbro, brændstoftank samt bremserør og andre vigtige undervognskomponenter.
Hvilken type rustbeskyttelse bør man vælge?
Man bør derfor være på den sikre side og med mellemrum få foretaget en god rustbeskyttelse af bilens undervogn, så man kan have gavn af bilen i mange år fremover. Hvis man bare lader stå til og ignorerer at få en undervognsbehandling, så findes der eksempler på biler, som skal kasseres i en alder af 4-5 år, idet ejeren har misvedligeholdt sin bil. Når en bil er 2-3 år gammel, så bør den få en ny omgang rustbehandling, og dette bør man gøre omkring hvert andet eller tredje år afhængigt af hvor meget man kører, og hvor meget bilen trænger til dette. Det vigtigste er jo, at bilen undgår rustangreb og gennemtæringer, så bilen dels falder i værdi og får svært ved at komme gennem det kommende bilsyn. Som bilejer kan det altid betale sig at holde sin bil i god stand, således man har glæde ved bilen i hverdagen, og så man i salgssituationer kan opnå en god pris for bilen. Hvis man passer godt på sin bil, så kan man have glæde af den i mere end 20 år, og derfor kan det ofte betale sig at ofre den typiske pris på 3.000-5.000 kr. for en god rustbehandling i ny og næ. Prisen på en rustbehandling varierer meget, idet bilens model og stand er afgørende, og prisen varierer også af, hvilken type behandling man vælger. De fleste vælger en komplet 2-lags behandling, og mange vælger også at få en hulrumsbehandling, men det er også muligt at få en speciel 3-lags behandling. Man kan ofte vælge mellem forskellige slags olier, som påføres undervognen efter en grundig bilvask. De mest anvendte typer hedder Dinitrol, Tectyl og Pava. Dinitrol og Pava kendetegnes ved at være olieholdigt, og de hærder aldrig helt op, kun på overfladen for på undersiden er det stadig sejt. Tectyl er derimod baseret på voks.
Sådan udføres en rustbeskyttelse
En typisk rustbeskyttelse består af mange opgaver, som skal udføres i den rette rækkefølge, for at det virker optimalt. Opgaverne er følgende:
- Afmontering af bundplader og andre plastdele såsom inderskærme
- Vask og trykluftrensning af bilens undervogn for snavs og undervognsmasse
- Kontrol af bilens generelle tilstand
- Kontrol af bilens lak
- Bilen tørres med varm luft
- Behandling i alle vognens hulrum såsom vanger, paneler, klapper og døre
- Behandling af bundplader og hjulkasser
- Behandling af forstærkninger på bilens undervogn
- Sprøjtehuller proppes
- Behandling af undervogn og hjulkasser med et undervognsprodukt
- Vask og aftørring af bilen udvendigt
- Bilen stilles til afdrypning
Man må påregne at det tager 1-2 dage at få foretaget en komplet rustbeskyttelse, men så er man også godt garderet mod fremtidige rustangreb i fremtiden.